להתפרנס בכבוד ולהמשיך לנשום

בסיפור הבריאה, בעת גירוש האדם מגן עדן, נאמר: " בזיעת אפיך תאכל לחם". מאז ועד היום נידון האדם לעבוד קשות ורבות על מנת לפלס את הדרך להתפרנס בכבוד ולדאוג לרווחתו עצמו ולקיום משפחתו. כאשר מנסים לרדת לעומקו של המושג להתפרנס בכבוד, מתגלים אין ספור קונפליקטים המרכיבים את השיקולים לגבי פרנסה וחיי משפחה. 

איך נוצר המושג עבדות מודרנית?

עד לפני כמה עשרות שנים מבנה החברה היה די ברור, אם כי לא בהכרח חיובי. היו עשירים, היה מעמד הביניים והיו עניים. יחד עם זאת, לפחות במדינת ישראל היה מצב שברוב בתי האב הגבר יכול היה לדאוג לקיום המשפחה ולא בכמות שעות מטורפת, והרעייה הייתה עובדת במשרה חלקית או לא עובדת בכלל והייתה דואגת לגידול הילדים ולאחזקת הבית. מקצוע ההוראה הפך להיות מיועד בעיקר לנשיםנחשב מאז למקצוע נשי כי הוא היה המקצוע המתאים ביותר לגידול ילדים, כי החופשות שלהם היו חופפות והעבודה לא דרשה יותר זמן מאשר שעות הלימוד שלהם.

מדינת ישראל לא הייתה עשירה בשנים הראשונות להקמתה, אך דאגה למערכת סוציאלית רחבה שדאגה לעניים ולאנשים שגורלם לא שפר, להתקיים ברמה מסוימת ללא צורך לעבוד ללא הפוגה, ללא יכולת לנשום, כדי להתפרנס בכבוד ולקיים את משפחתם.

והנה הגיעה "הקידמה" ויחד איתה נבנתה מערכת קיום המנוהלת על ידי העשירים בעולם, שהכניסה את כולנו למרוץ עכברים. מחירי הדירות האמירו בצורה כזו שזוג צעיר המעוניין להקים משפחה ולקנות דירה כבר אינו יכול לעשות זאת מבלי לקחת התחייבויות לעבוד בלי יכולת לנשום לפחות לאורך כל זמן תשלום המשכנתאות.

יתרה מזו, כל נושא גידול הילדים הפך להיות עסק כלכלי יקר ביותר, המילים " חינוך חינם", מתקיימים רק על הנייר והורים הרוצים לתת לילדיהם נקודת זינוק ראויה לחיים, כמו גן משובח, בית ספר טוב מאד, לימודים גבוהים טובים, ועזרה בלימודים אם צריך כבר אינם נכללים בהגדרה של, להתפרנס בכבוד ולהמשיך לנשום. אלה מוצאים את עצמם עובדים שעות ארוכות ובנוסף לאי יכולת להיות שותפים פעילים בגידול ילדיהם, הם מוציאים סכומים ניכרים על שירותי שמרטפים וסידורים שונים שישמרו על הילדים כשהם עסוקים שעות ארוכות בעבודה.