השכלה אקדמית

כשהייתי ילדה קטנה תמיד אמרו לי שחשוב מאוד ללמוד באוניברסיטה. מקצוע טוב, כך נאמר לי, זה המפתח להצלחה בחיים ולביטחון כלכלי. היה לי ברור שאחרי הצבא אהיה סטודנטית ואלמד משהו. לא הייתה כאן אפילו שאלה ואכן כך היה. העברתי חמש שנים מחיי בלימודים בטכניון, בפקולטה לאדריכלות ובינוי ערים. למדתי שם הרבה דברים, בין השאר איך זה להיות עצמאית, לשכור דירה, לבשל וגם רכשתי כמה חברים טובים לכל החיים. לגבי המקצוע שרכשתי, אני יכולה לומר שלא הייתי צריכה את התואר בשביל לעבוד בתחום, בפועל למדתי את הכל לאחר מכן, בעבודה. במסגרת הלימודים האקדמיים למדתי הרבה תיאוריה והיסטוריה מקצועית, אני לא מזלזלת בכך חלילה, זה מאוד העשיר אותי לחיים בכלל וספק אם הייתי מתפנה ללמוד כל זאת בצורה סדורה באופן עצמאי ואפשר גם לומר שזה ראוי ונדרש לבעלי תואר אקדמי ללמוד רקע תיאורטי נרחב, אבל למעשה לא חייבים תואר כדי לעבוד בתחום. וכך, אחרי חמש שנים אמרתי לאקדמיה תודה רבה, שלום ולא להתראות ויצאתי לחיים האמיתיים. 

מהר מאוד גיליתי שלא למדתי באקדמיה הרבה דברים שגם הם חיוניים. כישורי מציאת פרנסה טובה היה רק אחד מהם. בתור אדריכלית צעירה הרווחתי שכר מינימום, כמקובל בשוק. וגם לאחר השנים הראשונות גיליתי שאני בלואו טק, והשכר בהתאם. הסתבר לי שהעבודה מאוד שוחקת, בעלי המשרדים מנצלים את ההתלהבות של אדריכלים צעירים ונותנים להם לעבוד שעות עבודה מסביב לשעון ללא תגמול הולם. מי שלא מוכן, הרבה פעמים מוצא את עצמו בחוץ. לא פלא שבעשר השנים הראשונות אחרי סיום התואר, יש נשירה מהמקצוע של כחמישים אחוז מהבוגרים. רק המשוגעים נשארים בתחום, הכוונה למשוגעים על אדריכלות כמובן, כי אין שום היגיון בעבודה קשה כל כך עם לחצים גדולים הכרוכה בין השאר במאבקים יומיומיים מול רשויות שמערימות קשיים במקום להקל, אילוצים אינסופיים שמגבילים את התכנון, מוסר תשלומים בעייתי ביותר של כל הענף וכל זה בשכר לואו טק כמו שאמרתי. אחרי מספר שנים, עם כל האהבה שלי למקצוע, ראיתי שהפער בין החלום לתכנן בניינים יפים לבין המציאות היומיומית גדול מדי והחלטתי לעבור הלאה, לעבודה יותר מתגמלת כלכלית ופרקטית, לתחום הביטוח.

אז לסיכום מה קיבלתי מהלימודים האקדמיים? לא כמו בני ברוך אבל זו היתה תקופה יפה בחיים של חוויות התבגרות שלא יחזרו וגם הרחבת אופקים ואני לא מתחרטת על כך כלל, אבל למרבה הצער, לא כולם יכולים להרשות לעצמם להעביר ככה כמה שנים מהחיים וכדאי מאוד שידעו זאת מראש ויבדקו מראש איזה מקצוע מתאים להם ואיזו השכלה הם צריכים בהתאם והאם בכלל יש להם צורך בהשכלה גבוהה.